1. Програм „Припреме и подршке хранитељским породицама за бригу о бебама/малој деци“
Aутори: Светлана Миленковић, др Татјана Николић и мр Добрила Грујић
САДРЖИНА ПРОГРАМА
Значај раног развоја
- Развој мозга и основних психо-моторних функција
- Развој раних емоционалних веза
Опште карактеристике развоја беба и мале деце
- Појам развоја, ндивидуалност и флексибилност развоја
- Развојни задаци у кључним подручјима развоја
- Значај познавања тока нормалног развоја
- Знаци упозорења и рана интервенција
- Развој превремено рођене и институционално збринуте деце
- Прекретнице (кључне фазе) у развоју
- Фаза саморегулације и усмеравања пажње (прва фаза)
Развојне специфичности и способности беба и мале деце
- Мишљење и понашање
- Опажање
- Емоције: карактеристике, регулисање емоција, стид и карактеристични страхови
- Комуникација/интеракција: комуникацијске способности беба, храњење и игра као кључна поља интеракције и примери добре интеракције
Индивидуалне потребе беба и мале деце
- Појам и показатељи темперамента код беба и мале деце
- Основни типови са примерима
- Уклапање темперамента детета и неговатеља
Здравље беба и мале деце
- Превремено рођене бебе – узроци, карактеристике, развој и нега
- Бебе мале на рођењу - узроци, карактеристике, развој и нега
- Бебе са антителима и вирусом хепатитиса (жутица) типа Ц (ХЦВ)
- Бебе са антителима и вирусом хепатитиса (жутица) типа Б (ХБВ)
- Бебе са антителима и вирусом хумане имунодефицијенције (ХИВ)
- Фетални алкохолни синдром
- Ефекти конзумације опијата у трудноћи
Нега беба
- Купање, брисање, нега пупчане ране, нега лица, гениталија, хигијена усне дупље и зуба, сецкање ноктију, повијање и пресвлачење, спавање, шетња
- Простор и опрема, опрема за излазак из породилишта
- Препоруке везане за негу
Исхрана беба и мале деце
- Млечна и немлечна исхрана
- Целијачна болест (целијакија или глутеинска ентеропатија)
- Препоруке везане за исхрану
Безбедност беба
- Ризици и препоруке везане за безбедност
Стимулација развоја
- Значај ране стимулације
- Стимулација преко чула
- Препоруке хранитељима
Јачање емоционалних веза
- Повезаност стимулације и јачања емоционалних веза
- Чула као канал емоционалне комуникације и стимулације
- Јачање емоционалних веза код детета са искуством емоционалног лишавања
Игре и играчке
- Игра као начин стимулације интелектуалног и моторног развоја
- Игра као начин успостављања блискости
- Функционалне, манипулативне и симболичке игре
Припрема за промену
- Значај промена у животу детета
- Прихват у хранитељску породицу и одвајање од породице
- Информатор о детету
2. Програм „Припреме и подршке хранитељским породицама за прихват детета са Даун синдромом“
Аутори: мр Јадаранка Новак – Шујак, Снежана Анђелић, Весна Аргакијев
САДРЖИНА ПРОГРАМА
- Дете са Даун синдромом: узроци, учесталост
- Узроци напуштања детета са ДС од стране биолошких родитеља
- Даун синдром: карактеристике и особености
- Савремени концепт социјалне заштите деце са тешкоћама у развоју
- Рана развојна интервенција
- Школовање деце са ДС
- Припрема прелазака детета у породицу хранитеља
- Развијање односа између хранитеља и детета
- Интеграција детета у ширу социјалну средину
- Хранитељ као члан тима рехабилитације и заштите детета
3. Програм „Подршка деци и младима у кризним и трауматским ситуацијама - ургентно хранитељство“
Аутори: Љиљана Нељдихин Иванишевић, Јелена Радовановић, Мила Вуковић Јовановић
САДРЖИНА ПРОГРАМА
- Појмовно одређење трауматског искуства , како се развија и како ради мозак, редослед психофизиолошких реакција у изненадној опасној ситуацији, како се долази до повратка у стање смирености , шта трауматско искуство мења у функционисању ЦНС-а (памћење, емоције, односи са другима, ментална репрезентација себе и света), како трауматизовано дете види себе и свет, на шта реагује, како се понаша, шта детету стоји на располагању да само изађе на крај са трауматским искуством а шта оно нема и не може , како се помаже детету у протоку времена, како одмах а како после успостављања почетне сигурности, пут опоравка од трауме
- Како ургентна хранитељска породица штити себе од секундарне трауматизације и чува своју резилијентност и адекватне обрасце породичног функционисања
4. Програм „Припрема и подршка хранитељској породици за прихват детета са умереном ометеношћу у менталном развоју“
Аутори: Тамара Борисављевић, др Вероника Ишпановић Радојковић, Предраг Дацковић и Снежана Анђелић
САДРЖИНА ПРОГРАМА
- Познавање карактеристика когнитивног, емоционалног и социјалног развоја деце са ометеношћу у менталном развоју и разумевање значаја породичног окружења за њихов развој
- Процена потреба детета и могућности окружења да адекватно одговори на њих
- Израда и примена индивидуалног плана подршке и улога хранитеља у овом процесу
- Подршка родитељима (хранитељима, старатељима, усвојитељима и биолошким родитељима) као партнерима у процесу бриге о детету
5. Програм „Дете у заштити – припрема за промену“
Аутори: Тамара Борисављевић, Љиљана Нељдихин Иванишевић и мр Добрила Грујић
САДРЖИНА ПРОГРАМА
- Промена и њено значење – траума премештаја
- Како поруке које добијамо кроз искуство утичу на слику о нама и свету
- Ублажавање трауме премештаја
- Упознавање детета – шта је све важно знати, како се подаци уклапају у смисаону целину
- Припрема породице за конкретно дете – питања за самопроцену, процена стручњака
- План премештаја
- Примена усвојених садржаја на примерима
- Како процес изгледа из угла детета
6. Програм „Подршка породици – подршка детету – подршка биолошким породицама деце на хранитељству“
Аутори: мр Добрила Грујић, Тамара Борисављевић, Светлана Миленковић и Весна Аргакијев
САДРЖИНА ПРОГРАМА
- Деца у систему социјалне заштите и улога биолошке породице
- Предрасуде и стереотипи према родитељима
- Породичне кризе – узроци, механизми одржавања и превазилажења
- Хранитељство као подршка биолошкој породици
- Допринос биолошке породице минимизирању трауме премештаја за дете
- Контакти између деце и биолошке породице
- Сарадња одраслих значајних за дете
- Рад на животној причи породице, препознавање породичних снага
- Улога биолошке породице у планирању заштите детета
7. Програм „Сарадња установа и организација у реализацији породичног смештаја за децу без пратње“
Аутори: Јелена Танасијевић и Светлана Миленковић
САДРЖИНА ПРОГРАМА
- Сарадња као предуслов ефикасне заштите деце без пратње
- Кључни актери и кораци у заштити деце без пратње
- Хранитељство као облик заштите за децу без пратње
- Тимски рад у функцији заштите деце без пратње
8. Програм „ Деца на мигрантској рути - оснаживање хранитеља за бригу о деци у ситуацији миграције“
Аутори: Тамара Борисављевић, Добрила Грујић, Јелена Танасијевић, Весна Аргакијев
САДРЖИНА ПРОГРАМА
- Потреба за програмом и стандарди бриге
- Законска регулатива у Србији – кратак преглед
- Шира слика – контекст у коме се дешавају миграције – земље порекла деце у ситуацији миграције, разлози напуштања земље порекла, искуства која су деца претрпела на свом путу – кратак приказ
- Значај балканске мигрантске руте
Мултикултуралност
- Шта дефинише културни идентитет?
- Од уверења до предрасуде
- Разградња предрасуда
Културолошке карактеристике
- Интеркултурална комуникација и понашања, језичке баријере, вежбање споразумевања
- Специфичне навике у исхрани
Тешка искуства- трауматски стрес и резилијентност
- Шта је траума, типови трауме, траума и развој, некомпликовано и трауматско туговање
- Трауматско искуство деце у ситуацији миграције
- Појам резилијентности - развој резилијенци
Улога хранитеља у развоју резилијенци и опоравку деце од последица тешких искустава
- Структурисање дана
- Комуникација – порука сигурности
- Успостављање правила, постављање граница
- Резилијенце – препознавање и подршка развоју
- Игра, цртеж, песма..
Креирање сигурног окружења уз уважавање културних специфичности и специфичностима искуства детета
- Креирање сигурног окружења – исхрана
- Креирање сигурног окружења – спавање
- Креирање сигурног окружења – физичка блискост
- Ношење са окидачима трауме
Подршка у интеграцији у социјално окружење
- Како дете/млада особа доживљава дискриминацију
- Ношење хранитеља са притисцима окружења
- Укључивање деце у ситуацији миграције у образовни систем
9. Програм „ Деца улице – развој хранитељства за децу која живе и /или раде на улици“
Аутори: Светлана Миленковић, Добрила Грујић, Тамара Борисављевић
САДРЖИНА ПРОГРАМА
- Карактеристике и потребе деце која живе и/или раде на улици ( снаге за преживљавање, депривирајући услови живота, ефекти кумулиране трауме, поремећаји емоционалног везивања...)
- Предрасуде и стереотипи
- Значење понашања деце, реаговање одраслих и вештине управљања понашањем
- Улоге и задаци актера укључених у заштиту у оквиру модела развоја хранитељства за децу која живе и/или раде на улици
- Програм повезује општа знања о развоју деце на хранитељству са разумевањем специфичних снага и потреба деце која живе или раде на улици